Hvordan formulerer vi de krystalklare spørgsmål?

Vi vedtog et slogan for forløbet: Danske skolebørn løser rigtige menneskers rigtige problemer.

Med udgangspunkt i det efterlyste vi udfordringer fra skolens omverden. Vi kontaktede det lokale erhvervsråd, skolens bestyrelse, forældrene, eleverne, klubberne, borgmesteren og delte opfordringen på sociale medier.

 

Her er brevet som blev sendt ud til forældrene:

”Hvis foretagsomhed og entreprenørskab er svaret, hvad er spørgsmålet så?”

…Ja, det er lige det, vi gerne vil have dig til at hjælpe os med kære (mulige) kommende samarbejdspartner.

Vamdrup Skole vil i dette skoleår sætte ekstra fokus på entreprenørskab og foretagsomhed i undervisningen. Dette fokus udmønter sig i tre konkrete tiltag, som er:

  • Foretagsomhed som en del af fordybelsesværkstederne i den understøttende undervisning i indskolingen
  • Et nyt valgfag NIDI (Naturfag – Innovation – Design – Iværksætteri)
  • Uge 46, hvor hele skolen skal arbejde med foretagsomhed og entreprenørskab. Hele skolen skal i denne uge arbejde ud fra 1925 modellen, som er opfundet og udviklet af Carsten Borch. Carsten deltager aktivt som konsulent for skolens personale i hele forløbet.

Og det er i forbindelse med det sidste punkt, at jeg henvender mig til dig/jer. For hele ideen med 1925 modellen er, at vore elever skal forsøge at løse nogle af de udfordringer, som I er stødt ind i på jeres vej. Det kan være som privatpersoner, det kan være i forbindelse med jeres arbejde eller måske er det noget I talt med andre om. Intet problem er for lille og intet problem er i princippet for stort. Eksempler på sådanne udfordringer kunne være:

Lokalt: ”Hvad gør vi med de mange hundelorte i Vamdrup by?

Kommunalt: Vatpinde stopper rensningsanlæggene i Kolding Kommune

Globalt: Hvad gør vi ved de voksende plastikøer i verdenshavene?

De udfordringer I måtte have, vil vi rigtig gerne have at I sender til os på: peru@kolding.dk og skriver ”Udfordring” i emnefeltet, så vil der ske det, at de vil indgå i den samlede udvælgelse, hvorefter vi vil omformulere dem til ”krystalklare spørgsmål”, som vore elever vil arbejde med i løbet af uge 46. Vores håb er, at vore elever kommer op med nogle løsninger, der vil gøre en positiv forskel for dem selv, for jer og for andre.

Venlig hilsen

Per Rudbæk

Skoleleder

Der blev også lavet en plakat:

Entreprenørskabet er svaret_A4 (002)

Det resulterede i disse krystalklare spørgsmål: