1925 MODELLENS INNOVATIONSSKOLE

Skal vi ikke gøre innovation til en folkebevægelse? Alle har ret til opskriften på innovation. Der er flere måder at gøre det på. Her er min.

1925 modellen er til at arbejde med, og det gør de allerede i både firmaer, forvaltninger, forsvaret og folkeskolen.

Nu får alle muligheden.

Jeg har pakket mine 15 års erfaring ned til et par timers videoundervisning, så du nemt kan gennemføre forbedringer for dig selv og andre.

Det koster dig ikke noget at bruge dem. Det er en gave fra mig til dig.

Del dem bare. Vi lægger ud med alle videoerne på en samlet spilleliste og derefter kommer de en efter en.

Introduktion til 1925 modellen

Det krystalklare spørgsmål


Jeg vil gerne have idéer og nyheder om 1925 modellen

* indicates required



Invitationen

Fase 1 – videnindsamling

Fase 2 – videnspejling

Fase 3 – observation

Fase 4 – idéskabelse

Fase 5 – relevans

De praktiske eksempler på anvendelsen

Hvis du har set alle videoerne ovenfor, så ved du hvad der skal til for at gennemføre forbedringer for dig selv og andre. Kald det innovationsledelse, kald det designtænkning, kald det lige hvad du vil, for du kommer til at forbedre præstationer og situationer ved at få bedre idéer og få mere ud af dem.

Hvis alle i en organisation deltager her på 1925 modellens innovationsskole kan man løfte innovationskompetencen i en hel virksomhed på tre timer. Du skal ikke afsted på dyre kurser i flere dage med transportudgifter og overnatning, mens bunkerne hober sig op imens.

Formulér et krystalklart spørgsmål og læg en plan. Med et krystalklart spørgsmål ad gangen forbedrer du både kulturen, hverdagen og bundlinjen. Det er innovation i hverdagsklasse.

 

img_9835

send mig gerne idéer, nyheder, tilbud og invitationer fra 1925 modellen

* indicates required

“1925 modellen og Carsten Borch var med til at kickstarte den innovative kultur, som Easyfood er kendt for. For mere end 10 år siden brugte vi modellen til at skabe 161 produkter på én dag. Ikke bare idéer på post-its. 161 nye produkter der blev bagt og smagt samme dag. Igennem årene har vi skam arbejdet sammen med mange andre end Carsten Borch, alt andet ville jo være konservativt, men da bogen udkom, ville vi gerne invitere vores partnere endnu længere ind i vores maskinrum, så op til vores partnerskabsdag, sendte vi bogen til vores partnere, så vi samtidig kunne kvalitetssikre nye idéer sammen,” fortæller direktør Flemming Paasch fra Easyfood.

Flemming Paasch
Direktør Flemming Paasch, Easyfood

“På Easyfood har vi tre ansat i vores udviklingsafdeling, men til daglig går vi og siger, at alle er ansat i udviklingsafdelingen. Det er vores kultur at udvikle sammen. Derfor vil vi bruge 1925 modellens innovationsskole til at gøre det endnu nemmere for medarbejderne at deltage i innovationsprocesser, så vi kan udvikle gennem hele værdikæden. Vores innovationsomsætning er på 20% om året. Det vil altså sige, at 20% af årets omsætning kommer fra produkter og koncepter som ikke fandtes, da året startede. Det kræver virkelig en mental adræt organisation.” 1925 modellen 1925-modellen er et værktøj, der kvalitetssikrer idéer. Modellen beskriver i et letforståeligt sprog de fem faser, som idéer skal igennem for at skabe værdi. John Brüggert, testbager på Easyfood, fortæller her om arbejdet med det krystalklare spørgsmål og hvad der er kommet ud af det. Medarbejderne har bl.a. brugt modellen til at forbedre produktionen af brødprodukter. QAS betyder Quality Assurance System – et kvalitetssikringssystem

Træning øger træfsikkerheden, så jo mere du bruger modellen, jo bedre bliver du til det, og jo mere forbedring kan du skabe for dig selv og dine omgivelser. Thor Banke Hansen, projektleder for innovation og lektor i samfundsfag/filosofi på Øregård Gymnasium “”Nu ved jeg, hvad innovation er.” Sådan lød det fra flere elever efter en uge i selskab med Carsten Borch, der veloplagt, nærværende og humoristisk iscenesatte innovation i 8.H på Skovgårdsskolen.

I et undervisningsperspektiv er 1925-modellen et oplagt værktøj for innovation. De første step i modellen – videnindsamling, videnspejling og observation – den tager udgangspunkt i at udvikle elevernes faglige viden. Idéudvikling skubbes til sent i innovationsprocessen, og det er en af 1925-modellens helt store styrker. For modellen kan iscenesætte innovative processer uden at tabe blikket fra det faglige indhold eller omvendt. Og så gør det jo ikke noget, at 1925-modellen hiver innovation helt ned på jorden,” fortæller Thor Banke Hansen, projektleder for innovation og lektor i samfundsfag/filosofi på Øregård Gymnasium

Skærmbillede 2015-05-06 kl. 07.50.42

https://storify.com/carstenborch/hvordan-kan-1925-modellen-bruges