Hvordan stiller man et krystalklart spørgsmål?
1925 modellen starter med et krystalklart spørgsmål.
De fleste accepterer hurtigt reglerne for et krystalklart spørgsmål, men finder også hurtigt ud af, at det kan være svært at formulere. Når man skal formulere et krystalklart spørgsmål, så skal man starte med slutningen og definere:
- Hvad skal være forbedret?
- Hvor meget skal det være forbedret?
- Hvem skal det være forbedret for?
Problemet opstår oftest, når vi skal definere det målbare eller det mærkbare. Jeg går rundt med min pegefinger og læser med i formuleringerne. Når mine øjne støder på en uklar målsætning som f.eks.: Mere, flere, bedre, så ‘dobbeltklikker’ jeg med pegefingeren på papiret og siger: Definér venligst mere! Definér venligst bedre etc.
Hvorfor skal det skal være så målbart? Når vi gør det målbart, gør vi det også nemmere at vide, hvornår vi har besvaret det.
Du kan både præsentere eleverne for et krystalklart spørgsmål eller bede dem om selv at formulere et. Hvis de skal i praktik eller skrive projektopgave, kunne det jo være en mulighed at eleverne står for at formulere det krystalklare spørgsmål.
Elevprodukter:
T-shirts, bannere, malerier, 3Dprint, klistermærker, messingskilte etc.
Materialer:
Arbejdsblok “Stil krystalklare spørgsmål”
Bogen s. 32-35
Arbejdsbog s. 5
Læringslege s. 4