Hvor lang tid skal man bruge på at indføre eleverne i selve modellen?
Så kort tid som muligt. 5-10 minutter. Jeg forstår bedst teori ved at afprøve det i praksis, så jeg ville introducere modellen kort og så med det samme lade dem prøve at formulere krystalklare spørgsmål. Det kan du gøre ved at bruge værktøjet “Stil krystalklare spørgsmål” eller tage værktøjerne fra arbejdsbogen. Hvis eleverne ikke af sig selv kan finde på nogle krystalklare spørgsmål, kan du kort introducere dem til et problem i verden:
- Nye teknologier udfordrer de gamle infrastrukturer
- Isen smelter
- De offentlige budgetter stiger pga. flere ældre og færre bidragere
- Foreninger kan ikke skaffe frivillige
- Der er ikke adgang til rent vand for alle
- Breaking news gør os kortsigtede og nærsynede
- De ledige hænder matcher ikke de ledige jobs
- Robotterne erstatter mange jobs
- Børnene uddannes til jobs, der snart ikke findes mere
Hvilke krystalklare spørgsmål kalder de udfordringer på? Derfra kan I så bruge værktøjerne i arbejdsbog og på plakat til at lægge en plan. Her kan værktøjet “Læg en plan” bruges og det gør det meget synligt, hvor langt eleverne er kommet. På den måde så arbejder I jer igennem modellen fremfor at bruge en masse tid på at forklare den. Kort og hurtig introduktion og så afsted. Brug eventuelt værktøjet “Arbejdspapir” til at dokumentere resultatet af deres innovationsproces, så kan du også nemmere se, hvor langt eleverne er kommet i deres proces. På den måde skal de heller ikke vente på andre, før de kan komme videre.
Der ligger også quizzer på hjemmesiden, så du hele tiden kan teste, hvor godt de forstår de forskellige faser.
Materialer:
Arbejdsblok “Stil krystalklare spørgsmål”
Arbejdsblok “Læg en plan”
Arbejdsblok “Arbejdspapir”