Fem dages innovationsforløb

Her er et program for fem dages arbejde med at skabe nye løsninger. Det er så detaljeret, at du bare kan kopiere det og sende til dine kollegaer, elever eller samarbejdspartnere. Kald det et sprint, en projektuge, en innovationsproces eller kald det lige hvad du vil.

©2016 Palle Peter Skov

Der er videoer og materiale du kan downloade og printe ud selv. Det koster ikke noget. Programmet er skrevet i et sprog, så du nemt kan kopiere det meste ind i en mail eller på Teams eller hvor I arbejder sammen for tiden.

Klar?

MANDAG

  1. Vi skal arbejde med innovation i denne uge, men hvad betyder innovation og hvordan kan jeg arbejde med det? (5 min.) https://www.youtube.com/watch?v=8YaEGav0oZ0
  2. Vi bruger en metode, der hedder 1925 modellen, men hvad går den helt kort ud på (4 min.) https://www.youtube.com/watch?v=Q2pid8rK00U&t=48s
  3. Det krystalklare spørgsmål præsenteres, så alle altid kan se det. Hvis I ikke allerede har stillet et krystalklart spørgsmål kan I lære det her https://www.1925modellen.dk/hvordan-stiller-man-et-krystalklart-spoergsmaal/
  4. Holdene går i grupper eller på kanaler.
  5. Nu skal I alle downloade arbejdsbogen. Den finder I her https://www.1925modellen.dk/vaerktoej/
  6. Første fase hedder VIDENINDSAMLING (2 min) https://www.youtube.com/watch?v=pryBDPJRBYI  – find side 14-21 i arbejdsbogen og lad jer inspirere til at lave jeres egen spørgsmålsbank på mindst 20 spørgsmål, som I har brug for at vide mere om for at kunne besvare jeres krystalklare spørgsmål. Når I har lavet jeres spørgsmålsbank, så begynder indsamlingen af viden. Hvis det skal gøres ordentligt, går der nemt en hel dag med det. Data slår holdninger, så vi vil gerne finde en masse værdifulde data.
  7. Lav en opsamling sidst på dagen, hvor du lige tager temperaturen på alles fremskridt. Det kan du gøre ved at bede alle møde ind i det samme lokale eller samme møde på Teams.

TIRSDAG

  1. Hvad har I fundet ud af? Sæt et antal minutter af til hver gruppe, så der er også er tid til feedback. Alle fremlægger hvad de har fundet ud af. Det kan være på plancher, powerpoints, PDF’er, videoer eller links.
  2. VIDENINDSAMLINGEN afsluttes foreløbigt. Der vil sikkert komme mere til undervejs, men for at holde momentum, betaler det sig at markere fasens afslutning.
  3. Anden fase hedder VIDENSPEJLING (3 min.) https://www.youtube.com/watch?v=UIbCgahOnRI Find side 26-28 i arbejdsbogen og brug de værktøjer. Hvad minder vores opgave om? Hvad kan vi lade os inspirere af? De fleste har lyst til at fortsætte i det logiske spor fra VIDENINDSAMLING, hvor man jo netop kan downloade svarene og være sikker, men i VIDENSPEJLING handler det om at tænke nyt. Hep på mærkeligheden og tværfagligheden. Snak med andre for at finde bud på, hvad jeres opgave kan spejles i. Robotforskere kigger på myrekolonier for at optimere robotternes måde at bevæge sig på. Chipsposeproducenter kigger på biller for at optimere poser til franske kartofler, for hvorfor skal der være syv lag i en chipspose, når billen kun har to lag og ovenikøbet er stærkere? Svømmetøjsproducenter kigger på hajfinner for at reducere vandmodstanden på svømmetøjet. Naturen er vores ven i VIDENSPEJLING. Der er så meget at hente i naturens verden.
  4. Outputtet i VIDENSPEJLING kan være tegneserier, videoer, brug af sjove filtre fra sociale medier, collager af sammensatte billeder. Lad bare alle gakke ud og bruge deres egne værktøjer. De får en fest ud af det, og det fremmer vores mål om at tænke nyt.
  5. Slut dagen af med en opsamling på VIDENSPEJLING og begynd planlægningen af tredje fase OBSERVATION (3 min.) https://www.youtube.com/watch?v=a9E-p4qzLr4 (arbejdsbog s. 30-31). Hvis det f.eks. er klogt at besøge et sted for at foretage observationer skal den slags nok være klappet af på forhånd. Hvis alle kan færdes frit giver det flere muligheder. Hvis I ikke kan komme ud, så kan observationer også foregå ved, at I får besøg. Gæsterne kan medbringe ting, som I kan observere. Videoer er også en mulighed, selvom det er bedst at observere ved selvsyn.

ONSDAG

  1. OBSERVATION begynder. Hvad vil de observere, hvordan de vil observere og hvor længe? Observationerne kan være billeder, videoer og objekter. Hvis nogle skal afsted på tur for at observere kan du kommentere ‘live’ via digitale medier. Du kan hjælpe dem med at få øje på det nye fremfor det forventelige. Det gør du ved at referere til både deres VIDENINDSAMLING og VIDENSPEJLING, så de bliver mindet om at se med begge hjernehalvdele.
  2. OBSERVATION kan også bruges til at samle materialer ind til at bygge prototyper. Det kan både være noget I får lov til at tage med hjem fra et sted, I har besøgt, noget I har fundet i en grøft som Klods-Hans eller noget, som gæsterne på har haft med. OBSERVATION afsluttes med at præsentere billeder, kontaktpunkter og fællestræk blandt brugere (arbejdsbogen s. 32).
  3. Fjerde fase hedder IDESKABELSE (2 min.) https://www.youtube.com/watch?v=9__1h-lUD9o&t=2s Varm eventuelt op. Lav en ‘ja-og’, som ikke handler om opgaven, men bare varmer hjernen op til nytænkning. Den kan I lave på Teams. Der kan hurtigt gå konkurrence i det. Brug værktøjerne fra arbejdsbogen til at komme i gang (arbejdsbogen s. 33-36).

TORSDAG

  1. Start med at booste (arbejdsbogen s. 37) idéerne fra dagen før. De fleste har sovet på det og tænkt videre.
  2. Når idéerne er skabt, delt, roteret og sorteret er det tid til at bygge prototyper (arbejdsbogen s. 39).
  3. Lad dem fortælle historier. Det er ikke sikkert at historierne skal bruges i deres præsentation, men det hjælper dem med at se forbedringerne tydeligere.
  4. Femte fase hedder RELEVANS (3 min.) https://www.youtube.com/watch?v=–Fh7uvuAP8 Når de skal præsentere for dommerne viser de deres prototype frem og holder elevatortalen. De kan bruge arbejdspapiret ’Skab et overblik’ og her er en video, der lærer dem at pitche/præsentere deres løsninger (3 min.) https://www.youtube.com/watch?v=f5WlZN3t7Ws
  5. Dagen slutter med at alle reflekterer over den feedback de har fået på deres løsninger. Den sværeste opgave er nemlig den næste. Vi forelsker os i vores egne idéer, så det er svært at modtage kritik, men her skal vi hjælpe dem. Send alle hjem med en opmuntring til at tænke videre over, hvad der kan blive endnu bedre ved deres løsninger. Hvis løsningen allerede findes, så kan vi ikke være bekendt at lade som om de har opfundet skiveskåret brød. Så skal vi hjælpe dem til at skabe en ny og endnu bedre løsning. Det gør de ved at trevle al deres materiale igennem en gang til.

FREDAG

  1. Korrigere prototyper, korrigere elevatortaler. Forberede eventuel præsentation for gæster.
  2. Finalen hvor løsningen præsenteres.


Warning: count(): Parameter must be an array or an object that implements Countable in /usr/websites/web00162/www.1925modellen.dk/wp-content/plugins/slickquiz/php/slickquiz-front.php on line 59